“Als onderneming wil je je onderscheiden en de goede organisatie tonen”

Arnout de Jong,Uitvaartverzorging Van der Zwaag

Arnout de Jong is directeur-eigenaar van een uitvaartonderneming in Friesland. Voor hem was het een logische keuze om in het bedrijf van zijn familie te gaan werken, maar alleen op kantoor te zitten zag hij niet zitten. “Uitvaarten verzorgen is het mooiste werk. Ook als directeur moet je daarmee bezig zijn, want dan hou je feeling met je vak en weet je wat er speelt. Uitvaartverzorging geeft voldoening, dat is je werk, dat is je leven.”

Wat maakt het vak van uitvaartverzorger zo mooi?
“Het behelst zo veel facetten waarin je moet uitblinken. Je moet creatief zijn, flexibel zijn, goed met mensen kunnen omgaan en je moet verstand hebben van de financiële zaken rondom een uitvaart. Als een uitvaart goed is verlopen en de mensen tevreden zijn, geeft dat een kick. De energie die je ervan krijgt kun je bijna verslavend noemen.”

Wat is voor u de meerwaarde van het Keurmerk Uitvaartzorg?
“Wij zaten bij de eerste lichting gecertificeerde ondernemingen. Als onderneming wil je je onderscheiden en wil je mensen laten zien dat ze met een goede organisatie te maken hebben. Een Keurmerk onderstreept dat. Een Keurmerk wil nog niet zeggen dat je een goede uitvaartverzorger bent, maar het laat wel zien dat je je werk en je klanten serieus neemt. Wij zijn geen hobbyisten die een paar uitvaarten per jaar doen, het is ons vak.”


Waarom kiest u voor het Keurmerk Uitvaartzorg en niet voor een ander keurmerk?
“SKU is er voor alle uitvaartondernemers en als je je branche breed wil positioneren dan moet iedereen lid kunnen worden. SKU is tot nu toe de enige keurmerkinstantie die dit op een serieuze manier doet. Je mag de lat best hoog leggen. Als je bij je klanttevredenheidsonderzoek lager dan een 8 scoort, ben je geen echte uitvaartverzorger, dan kun je beter fietsenmaker worden. Het Keurmerk Uitvaartzorg krijg je niet zomaar en dat is goed. Zo is het helder en duidelijk wat een consument kan verwachten.”